Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.12.2019 14:22 - За финландското образование
Автор: lulchev Категория: Други   
Прочетен: 707 Коментари: 0 Гласове:
-2

Последна промяна: 21.12.2019 12:52

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Суперлативите за финландското образование не спират. Всички, дори тези, които не разбират от образование и вчерашни тройкаджии,  вече са му убедени привърженици. Дори най-вече те. И, разбира се, любящите майки, чиито сърца се късат като чуват как рожбите им стенат под хомота на нефинландското ни образование.

Това малко ми прилича и на следното масово явление: стане ли дума за учене на език, веднага някой авторитетно отсича: “ИЧС, там са най-добрите!” Може изобщо да не е учил език, освен дето е ял семки на последния чин в някой час по френски. Просто някакъв шаблон, който се е завъртял и всеки авторитетно го повтаря. Или ако стане въпрос за лекар: “Военна болница! Там са най-добрите!” Тук не става дума и за това къде са най-добрите, ами за това, че авторитетно се твърдят разни неща въз основа на никаква подготовка, никаква проверка, никакво изследване на въпроса. Ей така, защото много обичаш тежко да се изказваш, повтаряйки нещо, което си чул кой знае откъде.

И ето, наскоро пак ми въвряха пред лицето някакво интервю. Две финландски гъски с тържествена самоувереност благовестяват на изостаналия свят.
Какво ще кажат те на хората, които плуват срещу течението на кипящата простащина, всепроникващия цинизъм, примитивния тарикатски утилитаризъм, обществената мизерия и провала на родителите във възпитанието на децата им? Баналности и труизми. 
Между другото, в интервюто има и самохвалство за фокусирането на усилията върху изоставащите ученици. Ами че у нас това го има ехе-е откога. До степен 99% от енергията на учителя/преподавателя да отива за изоставащите (на които им е много хубаво да са изоставащи). И тъкмо свестните обучавани губят от тази работа, защото за тях остава 1% внимание и получават шестици защото все пак нещичко понаучават колкото за тройка. Това дърпа нивото жестоко надолу.

Аз ще взема да проуча по-добре въпроса за Финландското образование. Но това не е лесна работа. Днес се опитах да намеря какво собствено се учи в тази пуста Финландия на мечтите. Но търсачката, въпреки пределно ясния смисъл на задаваните в различни варианти ключови думи,  непрекъснато даваше едно: резултати с общи и празни образователно-чиновнически приказки в дух каква нежна грижа полага за децата финландската образователна система. А аз искам да видя дали наистина, както вярват любящите майки, във Финландия не се “зазубрят” “никому ненужни” знания като у нас. Или все пак и там се учат логаритми, закон на Бойл-Мариот, ДНК, въглеводороди и т. н.

Но ето, на сегашния етап, некои общи съображения:

1.    Изритваме футболна топка. В момент t1 тя се отделя от крака ни и вече не й действа сила, която да я тласка напред и нагоре. Въпреки това топката продължава да лети напред и нагоре до момент t2 (t2>t1). Чак след това започва да пада. Т. е., процесите в този свят се характеризират с инертност. Ако изобщо върви нагоре финландското образование, може това да се дължи на инерцията от времето преди реформите, превърнали го от нормално “авторитарно” в либерално и не знам какво си. Нещо повече, по класациите на PISA*, след 2006 година то започва да запада. Може би 2006 играе ролята на момента  t2 в примера с топката. 
(https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_FIN.pdf, Фиг. 2)
Например в   класацията на PISA за 2018, по математика Финландия е на 16-то място, вкл. след Естония, Полша и Словения 
(http://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf) 

2.    Возим се на самолет на височина 5000 метра. На височина 9000 метра е летял друг самолет, чиито двигатели в един момент са аварирали и той е започнал да губи височина. Естествено, губи я постепенно. Вече е на 6000 метра. Поглеждаме през прозореца и виждаме самолет над нас и си казваме: “Ето, този самолет е по-хубав от нашия, лети по-високо.  Я да разберем каква е работата!” Свързваме се с падащия самолет, питаме какво е положението там. “Аха, двигателите му не работят,  ето защо лети по-високо. Дайте да повредим и ние нашите, за да летим и ние на по-голяма височина.“ Т. е. нещо може да е в даден момент на по-добро дередже от нашето не заради свои сегашни заслуги, а просто защото е започнало опропастяването си от по-добро начално състояние.

3.    Имаме автомобил със скромни, но все пак прилични технически данни. Само че сме му сипали бензин А73 вместо А93, масло за шевна машина вместо моторно, и се опитваме да караме по път  покрит с половинметрова кал и 30% наклон. Резултатът е ясен и той не се дължи на лоши параметри на автомобила. И Бентли да беше (или там който за каквото си мечтае), пак щеше да е същото. Т. е., постигането на добри резултати от една система зависи, освен от самата нея, и от много други фактори.

А че нашето образование е зле, то е ясно. Но може би окончателната катастрофа би дошла ако отгоре на всичко бъде и финландизирано.  Да, може думата “финландизация” да добие още едно печално значение, освен политологическото.

Долу публикувам един клип. Това е лудница, създадена от някакви хора, обладани от бесове.  И не ти трябвало бюро, за да учиш - тези, ако изобщо сядат да учат, ще станат първи в света по гръбначни изкривявания и увреждания на очите. Да се чудиш дали не сънуваш някакъв безумен сън...

___________
*PISA - Programme for International Student Assessment https://en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment






Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lulchev
Категория: Други
Прочетен: 176898
Постинги: 148
Коментари: 6
Гласове: 97
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031